Waterstof werkt bij vorkheftruck van Still

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Nieuwe energiebronnen voor mobiel (intern) transportmaterieel. Niet elektrisch, want dat vraagt nog steeds CO2, maar waterstof. Still is hier al een tijdje mee bezig. Zo is er een Still R 60-25 vorkheftruck met brandstofcel op waterstof. En die rijdt nu in de praktijk bij logistiek dienstverlener HHLA Logistics in de Hamburgse haven.

Er wordt heel wat afgepraat over nieuwe energiebronnen voor mobiel (intern) transportmaterieel. We gaan vooral elektrisch vanwege de afwezigheid van CO2, maar dat is toch een afgeleide van een CO2-bron elders. Waterstof zou het moeten worden en daar is Still al een tijdje mee bezig.

‘Het is de eerste keer dat deze schone energiebron wordt ingezet in een veeleisende logistieke havenomgeving’, zegt marketing manager Sandra Herlaar van Still Mobiel Intern Transportmaterieel in Hendrik-Ido-Ambacht. Havenbedrijf HHLA zet het voertuig bij wijze van proef in voor de duur van twee jaar. Partners van de dienstverlener brengen de voordelen van deze alternatieve brandstof waar het betreft productiviteit, energie-efficiency en onderhoud in kaart. Zijn de testresultaten positief, dan overweegt HHLA de complete intern transportvloot te vervangen door waterstoftrucks. Het gaat dan wel om circa honderd voertuigen. Toch is de investering volgens het havenbedrijf verantwoord, want: ‘Het innovatieve voertuig is niet alleen maatschappelijk verantwoord, maar in dat geval op termijn ook economisch verantwoord.’

Behalve HHLA Logistics en Still neemt ook Linde Gas deel aan het project. De bekende ‘energieleverancier’ Linde Gas ontwikkelde en leverde voor de truck een nieuw modulair waterstoftankstation. Daarnaast participeert ook de stad Hamburg, door betaling van eenderde van de kosten van het project.

Knowhow
Herlaar zegt dat dit project voor Still inmiddels het zesde is waarbij schone brandstofceltechnologie wordt ingezet. ‘Still heeft dan ook de afgelopen tijd een aanzienlijke knowhow opgebouwd en heeft zelfs op dit moment de grootste Europese intern transportvloot met waterstofaandrijving’, weet ze.

De woordvoerster meldt dat het project bij HHLA Logistics voor Hamburg van groot belang is. ‘De havenstad wil uitgroeien tot dé waterstofmetropool van Europa en dit project versterkt haar leidende positie in het gebruik van waterstoftechnologie. In Hamburg rijden al stadsbussen op waterstof en er vaart een waterstofboot door de stadsgrachten. Verder wordt er sinds 2006 op de luchthaven gebruik gemaakt van twee Still R 07 trekkers met waterstoftechnologie.’ Tot de ervaringsprojecten van Still behoren ook de testen met deze trekkers in 2000 op de luchthaven van München.

De waterstofvloot van Still bestaat verder uit een RX 60-45, een EK 12 verticale orderverzameltruck, een FM-X 20 reachtruck en een R 60 elektrotruck. De laatste twee worden sinds kort ingezet bij BASF Coatings in Münster.

Het basisprincipe is voor alle systemen gelijk. Er wordt gebruik gemaakt van een hybride systeem bestaande uit een brandstofcel, een opslagbuffer, een tank voor waterstof, een koeler en een compressor. In de buffer wordt de energie die tijdens het remmen vrijkomt, opgeslagen zodat deze opnieuw kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld acceleratie. Omdat de zware tractiebatterij vervalt, wordt een extra contragewicht ingebouwd.

‘Waterstoftechnologie heeft diverse voordelen’, besluit Herlaar: ‘De energie is honderd procent schoon, waardoor er geen schadelijke emissie is. Verder hoeven batterijen niet langer te worden gewisseld en/of geladen. Is de waterstoftank leeg, dan kan deze snel en eenvoudig worden gevuld bij het speciaal ontwikkelde tankstation. Het tanken duurt slechts 5 tot 10 minuten, afhankelijk van de opbouw van het tankstation.’