WBM brengt alles samen onder één dak

Foto van: Jorine van Knippenberg
Geschreven door Jorine van Knippenberg

Hans Besseling is sinds december 2023 directeur van WBM Staalservice Centrum en was in die hoedanigheid voor het eerst aanwezig op de Maakindustrie Expo, samen met accountmanager Pedro Tegelaers. De heren vinden bij de beurs de compactheid die ze op bijvoorbeeld de ESEF Maakindustrie missen.

Tags:
Hans Besseling op de stand tijdens Maakindustrie Expo. (Foto: Jorine van Knippenberg)

De plaatbewerkingsspecialist uit Stramproy kent naast Nederlandse, ook veel Belgische en Duitse klanten. Hardenberg heeft in die zin een gunstige ligging. Hoewel het niet storm liep op de beursvloer zag Besseling dat niet als een probleem. ‘Eén of twee goede leads is genoeg.’

WBM bestaat al bijna zestig jaar en heeft zich in al die jaren altijd bezig gehouden met het (laser)snijden en zetten van staalplaat. Dit is mogelijk met allerlei verschillende staalsoorten, maar de focus ligt met name op hoogsterktestaal. Het uitgebreide machinepark, met kantbanken tot 1000 ton perskracht, stelt WBM in staat om hoogsterktestaal te snijden en te zetten tot 40 mm dikte.

Totaalservice

Tegelaers vertelt dat WBM één van de eerste bedrijven in Nederland was die gebruik maakt van een 3D-lasersnijmachine voor het lasersnijden en in vorm zetten van werkstukken. Het werkstuk wordt eerst gezet en daarna komt de lasersnijder eraan te pas, om vervormingen bij het zetten te vermijden. Door deze volgorde is er meer precisie en nauwkeurigheid mogelijk.

Het laatste jaar biedt WBM ook aflassen en frezen aan, denk aan het aanbrengen van toleranties door middel van verspanen. Zo worden meerdere bewerkingen voor de klant op één plek samengebracht, wat het proces overzichtelijker en gemakkelijk maakt. Indien gewenst kunnen klanten zelfs hun product aansluitend laten coaten, dit besteedt WBM dan voor ze uit.

De huidige klanten van WBM reageren al positief op het aanbod van een totaaloplossing. Tijdens de Maakindustrie Expo hopen de heren deze optie en de toegevoegde waarde hiervan nog meer onder de aandacht te brengen van bezoekers en hopen zij mogelijk ook nieuwe klanten te vinden.

Naast het bewerken denkt WBM ook graag mee in eerdere stappen in het proces bij de klant. ‘We willen het liefst meekijken met engineers, om zo vooraan in het ontwikkelingsproces mee te kunnen denken en problemen in het voortraject al te voorkomen,’ aldus Tegelaers. WBM ondersteunt klanten bij ontwerp en productie van halffabricaten en complete assemblages. Maakbaarheidsstudies, prototyping, advies (ontwerp en o.a. materiaalkeuze) en logistieke afhandeling behoren tot het brede dienstenpakket.

Toekomst

Besseling vertelt dat WBM vooral veel grote werkstukken bewerkt en vaak met kleine series werkt, waardoor er maar weinig automatisering mogelijk is. Het gewicht van de stukken is simpelweg te zwaar voor bijvoorbeeld een robotarm. Het lasersnijden is wel geautomatiseerd, er wordt gelast met robots en kantbanken zijn geprogrammeerd, maar uiteindelijk staat er altijd nog ‘een man naast de machine’.

Gevraagd naar zijn doorvoeringen als nieuwe directeur vertelt Besseling dat hij vooral voor veel keuzes staat. Wil je als bedrijf bijvoorbeeld nog orders voor enkelstuks aannemen, wanneer dit veel storingen geeft in het productieproces? |En op welke industrie en welke klanten richt je je?

Wat al wel is veranderd, is de werkwijze binnen het familiebedrijf. Sinds dit jaar wordt er gewerkt volgens lean 5S, een gestructureerd en systematisch programma met als doel het creëren van een schone, efficiënte en veilige werkomgeving. Verder is WBM een erkend leerbedrijf, om aan leerlingen, potentiële stagiaires en werkzoekenden alle mogelijkheden die WBM biedt over te brengen bracht het bedrijf onlangs haar eigen magazine uit: Leer! Het magazine geeft een beeld van wat WBM doet als opleider voor vmbo’ers, mbo’ers, hbo’ers, zij-instromers, techneuten die willen groeien én voor medewerkers van WBM.

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *