Weboptimalisatie je kunt er niet meer omheen

Gevonden worden op het internet, dat is van groot belang en ook nog een hele kunst. Het aantal websites explodeert. De rol van weboptimalisatie wordt steeds belangrijker. Dat konden we vandaag opmaken uit de woorden van Henk Meijerink, salesmanager online search van Mybusinessmedia.

Hij zei dit voorafgaand aan de vakbeurs TIV Hardenberg tijdens de workshop ‘Beter scoren met uw website’.   Meijerink: ‘Het aantal webwinkels is sinds 2010 gestegen van 20.000 naar 37.500. Vraag een willekeurig persoon een aantal webwinkels te noemen en hij of zij komt niet verder dan een stuk of vijf.  De rol van de zoekmachines voor een willekeurige webwinkel of bedrijf wordt steeds belangrijk. ‘Hoe word je dan gevonden?’, vroeg Meijerink zich af.  

Afstemmen

Het antwoord liet niet lang op zich wachten. ‘De makkelijkste weg is Ad Words te kopen van google. Maar’, zegt Meijerink, ‘dat is niet de beste weg want van de zoekresultaten klikt maar 25 procent daarop door. De resterende 75 procent klikken op de organische zoekresultaten, zeg maar de niet-betaalde zoekresultaten. Het is dan zaak om daarin bovenin of minimaal op de eerste paar pagina’s te komen’, aldus Meijerink.

Belangrijk is dan om op je website page title, url, headings en afbeeldingen op elkaar af te stemmen. Als deze zogeheten ‘tags’ verwijzen naar hetzelfde onderwerp dan kan google daar niet omheen. En dit zijn alleen nog maar de on line kenmerken van een website. Google beoordeelt echter ook off line kenmerken zoals Page Rank en inbound links. ”Content is king’, is wat dan tellt’, weet Meijerink.

SEM analyse

Om er achter te komen of je website  ‘google-proof’ is, kun  je een SEM analyse laten maken, waarin SEM staat voor Search Engine Marketing. Zo’n eerste analyse is snel te maken. Alle deelnemers aan de workshop werden in de gelegenheid gesteld zo’n analyse te laten uitvoeren. Als voorbeeld werd tijdens de workshop een analyse uitgevoerd voor de website van Continental Rack(s). Een van de analyses die werd gedemonstreerd is een keyword en clickstream analyse via de website Alexa. Een laatste test werd uitgevoerd met het commando in Alexa: info: Continental Rack.

Informatie over SEM bij Mybusinessmedia