Zo’n 120 enthousiaste professionals werkten deze maand op een werkconferentie van Design Initiatief in de Jaarbeurs in Utrecht, in één dag aan het creëren van businessideeën met potentieel veel economische waarde. Aan het einde van de dag werden uit zeventien gepresenteerde ideeën twee kansrijke businesskansen gehonoreerd met een voucher van 20.000 euro. Dit geld is bedoeld voor het gezamenlijk verder ontwikkelen van de ideeën en het toetsen op levensvatbaarheid.
Het is uniek dat het bedrijfsleven, kennisinstellingen en ontwerpbureaus eensgezind samenwerken aan een businessidee en dat dit ook nog binnen een dag resultaat oplevert. Design Initiatief stimuleert transsectorale samenwerking (open innovatie) in Nederland. De stichting vindt open innovatie dé vorm waarbinnen toekomstgerichte producten en diensten ontworpen kunnen worden voor de klant van (over)morgen. Het creëren van de businessideeën op de werkconferentie moest plaatsvinden binnen thema’s die in de toekomst een belangrijke rol zullen spelen. Dat zijn: mass personalisation, base of the pyramid, future of health care en virtual spaces.
In de prijzen
De businessideeën die in de prijzen vielen zijn 24/ 7, een dienst waarmee een cliënt elk moment van de dag een goede medische diagnose kan verkrijgen. Doel is de zorg toegankelijker te maken en onrust bij mensen met medische klachten eerder weg te nemen. Het andere idee dat werd beloond met een voucher heet NeZt. De mensen achter dit plan willen een virtueel platform – ‘nest’ – creëren waarin onderwijsinstellingen, bedrijven en creatieven elkaar vinden. Vervolgens werken zij virtueel dan wel face to face aan nieuwe sociale en levensvatbare innovaties.