Een ID-pas, of een variant daarop, wordt in sommige sectoren al gebruikt. Prorail geeft voor de rail-infrabouw bijvoorbeeld een digitaal veiligheidspaspoort uit. Hiermee kunnen werknemers in de sector bewijzen dat zij een veiligheidstraining hebben gevolgd en de regels omtrent veiligheid bij werken langs het spoor kennen en toepassen.
Maar een ID-pas kan om meer redenen dan alleen veiligheid gewenst zijn, vertelt Jørgen Hulsmans, beleidsmedewerker Sociale Zekerheid bij Bouwend Nederland. ‘Zo kan een pas worden gebruikt voor louter toegangsregistraties op bouwplaatsen, maar het kan ook informatie bevatten over vakbekwaamheid. Of je kunt ze gebruiken voor het regelen van sociale zekerheid of het voorkomen van oneerlijke concurrentie.’
De bouw kent zo’n ID-pas niet. De werkgroep ID-pas verkent momenteel een mogelijke invoering. Vanuit de vele genoemde systemen, zowel nationaal als internationaal, inventariseert zij de bestaande initiatieven in andere sectoren en landen.
Op 1 januari is in opdracht van minister Asscher van Sociale Zaken een pilot gestart in de champignonsector met het ‘Scandinavische model’. Deze ‘ID12′-pas bevat behalve de persoonsgegevens en veiligheidscertificaten ook een koppeling met fiscale gegevens, zoals het BSN-nummer en bijvoorbeeld een VAR-verklaring. Na de pilot is het mogelijk dat dit systeem wordt uitgerold in meerdere branches, waaronder de bouw.
Of de ID12-pas ook geschikt is voor de bouwsector valt volgens Hulsmans nog te bezien: ‘Deze wordt nu getest in een hele kleine, overzichtelijke sector. Wij hebben al geconstateerd dat we de invoering van een bouwbrede ID-pas als bouwsector niet alleen kunnen realiseren. Want een bouwplaats is doorgaans een verzamelplaats van uiteenlopende disciplines, waar dan ook verschillende cao’s van toepassing zijn Een brede invoering van een ID-pas brengt dus met zich mee dat niet alleen bedrijven die onder de bouw-CAO vallen, een ID-pas voor de bouw nodig hebben.’
Hulsmans verwacht daarom dat de invoering van de pas niet van vandaag op morgen mogelijk is. Niet alleen gaat een legitimatiesysteem gepaard met hoge kosten, ook de privacy is een aandachtspunt: ‘De wettelijke bescherming van persoonsgegevens is belangrijk en moet goed geborgd worden. Een systeem zal wat ons betreft in ieder geval moeten voldoen aan eisen van fraudebestendigheid, uitvoerbaarheid en betaalbaarheid.’
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…