Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK in opdracht van de Rabobank onder 440 Nederlandse ondernemers die internationaal zakendoen of internationale ambities hebben. En eenmaal internationaal actief, zien bedrijven niet-betalende afnemers, valuta- en transportrisico’s als de grootste risico’s. De komende jaren verwachten Nederlandse ondernemers de meeste groei in Azië en Zuid-Amerika.
Recent onderzoek van de Rabobank en GfK onder 440 Nederlandse ondernemers die reeds over de grens ondernemen of dat van plan zijn leidt tot de volgende conclusies:
‘Internationaal zaken doen begint voor veel ondernemers in West-Europa. Afzet- en inkoopmarkten die verder weg liggen, zijn wel in beeld, maar het kost veel tijd, geld en energie om daar lokaal een business op te bouwen’, zegt Eric Saris, verantwoordelijk voor Corporate Clients bij de Rabobank. Overigens blijkt de praktijk van internationaal ondernemen af te wijken van het beeld dat ondernemers hebben die de eerste stappen in het buitenland nog moeten zetten. De tijd nodig om kennis op te doen over financiering en om financiering in het buitenland te regelen valt in de praktijk gunstiger uit dan verwacht.
‘Dat onderstreept de noodzaak van een goede voorlichting en het belang van netwerken hier en daar om ondernemers aan de goede informatie helpen. Als bank hebben we hier een rol. Juist op de momenten dat het spannend is voor een ondernemer, en de stap naar internationalisering is zo’n moment, willen we als bank de ondernemer ondersteunen’, aldus Saris.
Ook al zien ondernemers drempels bij het internationaliseren van hun activiteiten, aan daadkracht ontbreekt het ze zeker niet. Van de bedrijven die internationaal actief zijn, had 50% minder dan twee jaar nodig om het idee van internationalisering om te zetten in actie. Eric Saris: ‘We hebben het altijd over Nederland handelsland, en dat blijkt ook weer uit deze cijfers. Mensen hebben blijkbaar een goed gevoel waar kansen zitten en weten die dan ook te pakken ook.’ Om inzicht en ervaring op te doen, gaan ondernemers vaak te rade bij collega’s (36% van de bedrijven die al internationaal actief zijn), brancheorganisaties (32%) en de eigen bank (20%).
Driekwart van de ondernemers is geholpen door de eigen bank bij het vinden van een lokale vestiging. Ook speelde de bank een rol bij het verkrijgen van vergunningen (56%) en bij buitenlandse wet- en regelgeving (51%) en helpen banken bij het beperken van de risico’s van corruptie, valutakoersen en productaansprakelijkheid. Eric Saris: ‘Dit onderzoek onderstreept dat ondernemers bij het ondernemen over de grens ondersteuning van hun bank verwachten. Onze klanten kunnen rekenen op ondersteuning van de coöperatieve bank als het gaat om financiële oplossingen, maar ook met kennis en toegang tot netwerken kan de Rabobank helpen. Zo helpen we onze klanten in het versterken van hun bedrijf.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…