Maar een meerderheid van de grotere aannemers (76 procent) heeft een andere voorkeur. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy dat is uitgevoerd onder aannemers B&U.
Opdrachtgevers in de bouw kunnen sterk van elkaar verschillen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de professionaliteit. Van een particulier die eenmaal in zijn leven een huis laat bouwen tot een professionele organisaties, waar het ontwikkelen van vastgoed tot de kerntaken behoort. De voorkeur van een aannemer voor een type opdrachtgever is uiteraard afhankelijk van de klantenkring waarin gewerkt wordt. Over het algemeen, los van specialisaties, geldt dat hoe groter de aannemer is, hoe groter de diversiteit van de klantenkring is en hoe groter de werken zijn waarop de aannemer zich richt. En al zou een kleine aannemer zich willen richten op grote projecten, dan zullen de selectiecriteria van de opdrachtgever veelal een onoverkoombare hindernis zijn. Zodoende verschilt de klantenkring van aannemer tot aannemer en daarmee ook de voorkeur voor het type opdrachtgever.
Bij verreweg de meeste kleine aannemers maken particulieren onderdeel uit van de klantenkring (81 procent) en 42 procent werkt ook het liefst voor dit type opdrachtgever. Grotere aannemers (meer dan negentien FTE) werken vaker voor bedrijven (89 procent) en de klantenkring kent een veel grotere diversiteit. De voorkeur voor een opdrachtgever is niet uitgesproken. Bedrijven genieten wel het meest de voorkeur, maar de verschillen met woningbouwcorporaties, zorg en onderwijs, overheden en particulieren zijn niet groot. Relatief gezien genieten woningcorporaties vaak de voorkeur. Bijna 40 procent van de grote aannemers die voor woningcorporaties werkt, geeft namelijk de voorkeur aan dit type opdrachtgever. Ter vergelijking; bij bedrijven ligt dit percentage op 27 procent.
De reden waarom aannemers de voorkeur geven aan particulieren, bedrijven of woningcorporaties als favoriete opdrachtgever bevat één gemene deler. De bestaande relatie met de opdrachtgever wordt namelijk voor deze drie verschillende opdrachtgevers het meest aangedragen als aspect wat in sterke mate de voorkeur bepaald. Bij een voorkeur voor particulieren spelen daarnaast vooral de contractvorm en winstgevendheid een rol. Waar de contractvormen bij particulieren nog één van de belangrijkste redenen is, speelt dit aspect nauwelijks een rol in de voorkeur voor bedrijven.
Aannemers hechten met name waarde aan de beslissingssnelheid en professionaliteit van bedrijven. Ook bij woningbouwcorporaties speelt de professionaliteit een belangrijke rol in de voorkeur, naast de contractvormen waarin wordt gewerkt.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…