De kromming en de valsnelheid bepalen de resultaten op de CAD-tekeningen, die de basis van de geprefabriceerde gelamineerde liggers vormen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de baanwielrenner zich als het ware laat ‘vallen’. Hij kan op die manier vanaf de bovenkant van de baan versnellen door naar de lager gelegen binnenzijde te duiken. ‘In het ontwerp is geen plank gelijk. Het rechte stuk loopt van binnen naar buiten nog met een graad of 13 omhoog. In de schuine bocht gaat het om bijna 50 graden. De kunst is om alles vloeiend te laten verlopen’, legt wielerbaanontwerper Sander Douma van Sander Douma Architecten/SDA Velodromes uit Stompetoren uit.
Accoya-hout is gekozen omdat het product duurzaam is en zich goed in de buitenlucht houdt. Ook als er in de toekomst een overkapping wordt gerealiseerd. ‘Het kan iets vergrijzen, maar dat is een kwestie van opschuren. Een goede balans van luchtvochtigheid is met accoya van minder belang, zoals dat in belangrijke mate wel geldt voor overige houtsoorten.’
De ruim 40 kilometer aan onbehandelde accoya-latten worden stuk voor stuk met de hand aangebracht. Het hout wordt spijkerloos op de spanten gelegd. De 6 cm brede gelamineerde liggers zijn geprefabriceerd en worden aan de bovenzijde tweemaal met een vloeibaar rubber ingesmeerd. ‘Het rubber wordt verhit aangebracht en zorgt voor een waterdichte aansluiting.’
De clothoïde. ofwel overgangsboog. bepaalt de geleidelijke kromming naar de werkelijke bocht van de baan. Voor Assen ligt die op 18 meter. De overgang van recht naar bocht kent verschillende radiussen. Bij het ontwerp is niet specifiek rekening gehouden met een tweede fase, de overkapping. Er zou voldoende ruimte zijn rondom de baan voor de fundering van een kap.
De kombaan, de vijfde in Nederland, moet in november worden opgeleverd. ‘De belijning moet er nog op. In een droge periode zullen de 200 meterlijn, de sprinterslijn en de stayerslijn worden aangebracht.’ Douma weet dat in Assen een droom in vervulling gaat. ‘Hier ligt straks echt een perfecte kombaan die mooi, snel en spectaculair is.’
Naast de wielerbaan bestaat het project uit de realisatie van tribunes, een geasfalteerde wieleromloop en een BMX-baan ‘Belangrijk is ook de realisatie van een verbindingsgebouw van de wielerbaan naar de naastgelegen sporthal. Met een tunnel komt die uit op het middenterrein van de wielerbaan. In het gedeelte komen ook twee kleedlokalen, toiletten, kantoor en technische installatie.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…