Al eens een Rabarber frisdrank geproefd? Een Club-Mate? Een Ginger Beer? Dit zijn de drie best verkochte drankjes van frisdrankspecialist Dorstlust: een jonge Nederlandse start-up die ons eens iets anders wil laten proeven dan cola en sinas. Vanuit hun loods in het Amsterdamse havengebied sturen zij dagelijks hun flesjes ‘bijzonder fris’ de wereld in. Zowel naar particulieren als naar de horeca. En alle transacties, inclusief de inkoop en import, verlopen via één computersysteem: een custommade versie van het pakket Handel van Exact.
Dorstlust heeft een webwinkel met bijbehorend betalingssysteem; een fysieke winkel met kassa en voorraad; een horeca-magazijn waar de voorraad iets verschilt van die in de winkel en waar met andere grootheden wordt gewerkt (kratten en dozen in plaats van flesjes); import, met de bijbehorende wens om uitdraaien te kunnen maken voor de verbruiksbelasting; kleinschalige export naar België; inkoop bij een aantal Nederlandse importeurs van aantrekkelijke drankjes die complementair zijn aan de eigen import; een retoursysteem van statiegeldflesjes; en een uitgebreid CRM-systeem – want het kennen van de klant is key bij het bedrijf.
Eén systeem
Een veelheid aan data en grootheden dus, die door Exact netjes zijn samengebracht in één systeem. ‘Exact is een groot en flexibel bedrijf is dat zich steeds vernieuwt’, zegt ‘chef dorstige zaken’ Stephan.
‘Dat sprak ons aan. Wij zijn jong. We zijn opgegroeid met computers. En we willen steeds gebruik kunnen blijven maken van de nieuwste technologieën. Waar de meeste bedrijven pakketten verkopen die nogal statisch lijken, verkoopt Exact oplossingen, werkt het in de cloud, komt het steeds met updates. Bovendien heeft het alles op alles gezet om onze bestaande systemen aan het nieuwe systeem te koppelen. Daardoor hebben we nu een systeem dat ons daadwerkelijk ondersteunt, dat ons werk uit handen neemt. Doordat we bijvoorbeeld niet terug hoeven te rekenen van flesjes naar kratten. En dat is heel belangrijk.’