De oude sluisdeuren dateren van 1950 en waren nodig aan vervanging toe. De acht nieuwe sluisdeuren zijn net als de oude van azobé gemaakt, in dit geval FSC gecertificeerd hout uit Kameroen. Voor de acht deuren is 156 kubieke meter gebruikt.
Azobé is een zware (1.250 kg per m3), erg harde, sterke (sterkteklasse D70) en zeer duurzame houtsoort, die sinds 1950 zijn sporen al verdiend heeft in de waterbouw. De duurzaamheid is wel bewezen door de oude sluisdeuren.
De sluisdeuren werden geplaatst door Wijma uit Kampen voor hoofdaannemer De Boer & De Groot uit Harlingen in opdracht van de gemeente Deventer. Wijma zorgde voor het inmeten, de berekeningen (conform de nieuwe Eurocode ), het tekenwerk, de levering van de 156 m3 azobé en het produceren, inhangen en pas maken van de deuren.
De afmetingen van de deurstellen die nu op zijn plaats hangen variëren van 7.040 bij 7.600 en 460 mm dik met een gewicht van 24 ton per deur; de twee hoge deuren meten 7.040 bij 9.400 en 460 mm dik met elk een gewicht van 27 ton per deur.
De vier sluisdeuren werden op zijn plaats gehangen door de Barneveldse Kraanverhuur. Ze werden in de oude ophangpunten gehangen die vooraf werden gecontroleerd door een duiker van Harm Bonsink Duik- en reparatiebedrijf in Zwartsluis. Daar waar nodig zijn de ophangpunten verbeterd.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…