Winstmarge toeleveranciers auto-industrie stijgt naar 6,2 procent

Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants, uitgevoerd samen met Lazard. Hoewel de vooruitzichten stabiel zijn, voorspelt het strategisch adviesbureau dat de winstgevendheid van de industrie weer zal dalen naar beneden de 6 procent.

‘De toeleveranciers in de auto-industrie hebben zich ontzettend snel hersteld van het dieptepunt in 2009. Toen lag de gemiddelde winstmarge op slechts 1,6 procent’, zegt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland.

Autoproductie in China

 ‘Een belangrijke factor van deze positieve ontwikkeling is het snelle herstel van de autoproductie in China en andere opkomende grondstofmarkten’, zegt Dr. Eric Fellhauer, directeur van Lazard. ‘Hoewel de vooruitzichten voor de industrie rooskleurig zijn, zullen de winstmarges dit jaar iets lager liggen. Sinds begin dit jaar zakt de Chinese markt weer wat weg en stagneert de autoverkoop in de gevestigde markten. De daarbij komende hogere grondstofprijzen dringen de wereldwijde winstgevendheid in de sector terug onder de 6 procent.’

Winstgevendheid

De winstgevendheid van de auto-industrie verschilt sterk per regio. Europa doet het relatief goed met een gemiddelde winstmarge van 6,9 procent ten opzichte van concurrenten in Japan (5,6 procent) en Noord-Amerika (4,3 procent). ‘De gevestigde markten hebben het moeilijk met opkomende markten als China en Korea, die een winstmarge behaalden van respectievelijk 8,8 en 11,5 procent’, aldus Seyger.

Daarnaast blijken er ook grote verschillen te zijn tussen de verschillende werkgebieden van leveranciers. Het meest winstgevende gebied is die van het chassis, terwijl het interieur en elektronica blijven hangen onder het gemiddelde. Seyger: ‘Leveranciers van interieur en elektronica hebben het moeilijk, omdat functionaliteiten steeds vaker uit de auto zelf worden gehaald. Deze worden onder gebracht in de telecommunicatie-industrie.’

Volgens de onderzoekers heeft de crisis ook het gat tussen winstgevende en minder winstgevende leveranciers in de auto-industrie vergroot. In 2010 was de top kwart van de markt zo’n vijf keer meer winstgevend dan de bodem kwart van de markt.

Prijsdruk

Seyger: ‘Waar de prijsdruk vanuit de fabrikant op de toeleveranciers tijdens de crisis juist laag bleef, zien we dat de druk sinds 2010 weer flink wordt opgevoerd. Naast het behouden van de winstgevendheid is het daarom van belang dat de toeleveranciers zich richten op innovatie. Alleen toeleveranciers die zich met hun producten weten te onderscheiden van de concurrentie zijn in staat om tenminste een winstmarge van 6 procent te halen. Wie dat niet kan, zal in de middenmoot blijven hangen met minimale marges van slechts 3 procent.’

600 deskundigen

De Global Automotive Supplier Study 2011 is uitgevoerd door Roland Berger Strategy Consultants en adviesbureau Lazard. Het strategisch adviesbureau sprak met meer dan zeshonderd vooraanstaande deskundigen uit de auto-industrie en andere verwante organisaties.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago