Voor de European Aluminium Award 2012 werden 63 inzendingen ontvangen uit twaalf verschillende landen. De jury nomineerde in totaal 57 inzendingen verdeeld over de diverse categorieën: consumentenproducten: design en innovatie; Industriële producten: automotive & transport, bouw & constructie, machines & elektronica en productietechnieken, en ; Young Designers.
De jury – met als voorzitter prof. Laurens Katgerman van de faculteit Werktuigbouwkunde aan de TU Delft – was aangenaam verrast door het aantal, de kwaliteit en de diversiteit van de inzendingen. Daardoor was het niet eenvoudig de uiteindelijke winnaars aan te wijzen. Niettemin heeft de jury unaniem 13 prijswinnaars gekozen. Alle winnaars en genomineerden zijn terug te vinden op de website http://www.aluminium-award.eu/2012/entries/. Wij beperken ons hier tot de industriële projecten.
In de categorie consumentenproducten, innovatie ging de award naar Zollern Aluminium Feinguß uit Duitsland voor de ontwikkeling van een achtervork voor de BMW Superbike. De achtervork is op basis van de rapid prototyping-techniek vervaardigd met de verloren-wasmethode. Schakel van permanent model-/vormgieten over op de rapid prototyping-techniek in combinatie met verloren-wasgieten volgens de SOPHIA-procedure. Minder gewicht, kortere productietijd en lagere kosten. Hogere stijfheid door een gewichtsverlies van ca. 20 procent.
Winnaar in de categorie industriële producten, automotive & transport is het Duitse Ophardt R+D voor de OP-SHIPP Module (Series Hull Integrated Precision Platform), dat is een is een met grote precisie vervaardigde aluminium scheepsbodem die is ontworpen voor gebruik met superconstructies die door scheepsbouwers op bestelling worden gemaakt. De in kwalitatief en functioneel opzicht superieure rompen zijn tegen concurrerende prijzen uit voorraad leverbaar.
www.ophardt-maritim.de
In de categorie industriële producten, bouw & constructie is de award voor Mero Italiana voor twee aluminium kolenopslagkoepels. In de buurt van Civitavecchia (Italië) zijn twee identieke aluminium koepels gebouwd. Het gaat om twee constructies in de vorm van 50 m hoge geodetische koepels met een diameter van 144 m, die volgens het Mero-systeem zijn vervaardigd uit buizen van aluminiumlegering en bolvormige rvs knooppunten. De koepels zijn begin 2010 opgeleverd en zijn de twee grootste die in Europa zijn gebouwd.
Deze toepassing laat eens te meer zien dat aluminiumlegeringen uitstekende bouwmaterialen zijn met een sterkte-gewichtsverhouding die meer dan twee keer zo hoog ligt dan die van staal. Daarnaast zorgt de goede corrosiebestandheid ervoor dat een beschermende coating overbodig is.
www.meroitaliana.it
In de category industriële producten, machines en elektronica ging de award naar Sapa Building System voor de stationsoverkapping met zonnepanelen voor perrons Utrecht CS. Een lichtgebogen overkapping met een radius van 25.570 mm, voor perrons op treinstations en dergelijke.
www.sapabuildingsystem.nl
In de categorie industriële producten, productietechnieken was er een award voor Pyrotek uit de Verenigde Staten met de Automatic Heated Launder. Dit systeem is bij uitstek geschikt voor het continu plaatgieten van aluminiumlegeringen. De technologie maakt gebruik van een efficiënte en betrouwbare verhittingsbron. De technologie is zeer geschikt voor het gieten van Al-Li-legeringen. Als gevolg van de indirecte warmte die wordt geleverd door het systeem kan het productiebedrijf namelijk met lagere oventemperaturen werken. Hierdoor wordt de slaklaag die tijdens het smelten van deze zeer reactieve legering wordt gegenereerd per saldo aanzienlijk teruggebracht.
www.pyrotek.info
De Young Designers Prize was voor Tijs Horn (26) uit Nederland voor een milieuvriendelijke monitorarm. Deze monitorarm is vanaf het nulpunt ontworpen. Hierdoor is de arm met een minimum aan onderdelen eenvoudig recyclebaar. De arm wordt onder de productnaam ViewLite Plus in productie genomen door Dataflex.
www.dataflex-int.com
In de categorie industriële producten, bouw en constructie was de award voor EDM Spanwall & Novelis uit Noord-Ierland en Zwitserland voor de aluminium gevelpanelen voor het Titanic Museum Belfast. Het prachtige ontwerp, dat is geïnspireerd op scheepsboegen, glinstert boven het donkere water van de Belfast Lough. Het museum dat volledig is bedekt met complexe geometrische J57S-panelen van geanodiseerd aluminium is een voorbeeld van bijzonder innovatief gebruik van aluminium. Titanic Belfast werd begin 2012 opgeleverd, net op tijd voor de honderdjarige herdenking van de eerste reis van de Titanic.
www.novelis.com
Er werden ook nog vier speciale prijzen uitgereikt. In de categorie Walsen was dat voor het driedelig, tailor-welded blank voor de Mercedes SL van het Zwitserse. De speciale prijs Gieten was voor het achtersubframe voor de Land Rover door het Duitse Martinrea Honsel. De speciale prijs Extrusie ging naar Canyon Aluminium designradiator van het Belgische Vasco. De speciale prijs Oppervlaktebehandeling was voor het anti-graffiti aluminium oppervlak Clearky 105 van het Zwitserse Novelis. Tot slot was er ook een eervolle vermelding in de categorie industriële producten voor Automotive & Transport Ultra-light Aircargo Hook voor het Nederlandse Euralco.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…