De Zehnder Group Zwolle heeft het aantal transportbewegingen met 66 procent weten te verminderen door de aanschaf van twee STILL goederentreinen. De transportmiddelen vervangen een deel van het werk dat eerder werd gedaan door reachtruckchauffeurs. Zij hoeven nu minder ‘lege ritten’ te maken.
Inmiddels worden 11 van de 18 werkstations bevoorraad met de twee goederentreinen. “Op de overige stations wordt op een andere manier gewerkt en biedt bevoorraden met de treintjes geen voordeel”, legt projectleider Klaas Anne Huisman uit.
Milkruns
Volgens de manager ontbrak het Zehnder Group aan een eenduidig logistiek proces en was er nauwelijks overzicht. Bovendien was er veel onnodig transport. Het bedrijf is daarom gaan rondkijken voor zogeheten milkruns. Daarbij is de keuze gevallen op twee STILL CX-T elektrische treinen en acht B-frame aanhangers.
Pull-systeem
De B-frame aanhangers maken het mogelijk om de dolly’s van twee kanten op en van de aanhanger te rijden. Zo kan het bedrijf efficiëntere routes rijden.
Huisman: “Allereerst hebben we een data-analyse gemaakt voor de vraag naar replenishment. Daaruit bleek dat het aantal het transportbewegingen drastisch kon worden teruggedrongen als we zouden overstappen op een pull-systeem. Een eerste test met zo’n pull- concept onderstreepte die uitkomst.”
Veiligheid toegenomen
Waar het aantal transportbewegingen drastisch is afgenomen, is de veiligheid op de werkvloer toegenomen doordat er minder trucks rijden. “Ook is er meer rust en overzicht. En er wordt nu gestructureerd gewerkt. Die eenduidigheid maakt het mogelijk dat iedereen werkstations kan aanvullen.”