Het is voor het eerst dat Koninklijke Metaalunie haar leden de gelegenheid heeft gegeven zich in een Metaalunie collectief te presenteren aan de Duitse markt. En met vijf leden is een voorzichtige start gemaakt. Rard Metz, regiosecretaris bij Metaalunie, over de opzet en realisatie. ‘Het is een voorzichtig begin dat in onze ogen nog zeker wel kan uitgroeien tot meer Nederlandse deelnemers. In totaal staan er nu zestien Nederlandse bedrijven op deze beurs, onder andere een aantal onder de GMA-vlag. Het is goed te zien dat deze bedrijven zich willen presenteren aan de Duitse inkopers. Voor de standhouders is het redelijk eenvoudig zich te presenteren. Bovendien word je volledig ontzorgd. Alle bijkomende kosten zitten bij prijs inbegrepen.’
De FMB telt in totaal 485 exposanten en Nederland is met zestien de grootste buitenlandse vertegenwoordiging. ‘Van deze 485 exposantenkomen er honderdvijftig uit de regio en in totaal zestien uit Nederland. Dit betekent dat Nederland de grootste buitenlandse deelnemer aan deze tiende editie van de FMB is’, laat beursmanager Christian Enssle weten. Hij verwacht overigens dat het aantal Nederlandse bedrijven de komende jaren nog wel gaat stijgen. ‘Het aantal bezoekers stijgt elk jaar. Dit jaar verwachten we rond de 6.000 bezoekers. Deze komen niet alleen uit de regio, maar zeker ook uit de rest van Duitsland.’
Braakhuis Metaaltechniek uit Borne neemt voor het eerst deel aan de FMB. Directeur-eigenaar Paul Braakhuis: ‘Vorig jaar heb ik deze beurs bezocht en de opzet sprak me wel aan. En nu dus aanwezig in het Metaalunie collectief. We zien dat het publiek hier heel gericht naar toe komt. En niet alleen uit de regio, ik heb al bezoekers gesproken uit Hamburg, Köln en Stuttgart. Dit betekent dat de beurs het regionale karakter toch een beetje aan het ontstijgen is. Verder willen we onze omzet richting Duitsland nog meer gaan uitbouwen. Nu is de helft van onze omzet afkomstig van Duitse klanten en dat mag nog best groeien.’ Braakhuis Metaaltechniek bestaat uit vier gespecialiseerde bedrijfsonderdelen. Deze zijn metaaltechniek, machine & apparatenbouw, tubes en moulds & components. Met 33 medewerkers behaalt het bedrijf een omzet die ligt tussen de 8 en 9 miljoen euro.
Voor Disselhorst metaal uit Raalte is het de derde keer dat dit metaalbedrijf zich presenteert aan de Duitse markt. Directeur-eigenaar Guido Slump heeft een standruimte bij de in- en uitgang van hal 20. Dus niet in het collectief. ‘Nee we staan hier al drie jaar en deze plek is prima. Alle bezoekers komen de stand voorbij en dat betekent dat je ze eenvoudig kunt aanspreken.’ Slump verwacht dat hij ruim honderd contacten weet te leggen. ‘Duitsland en dan vooral Noordrijn-Westfalen is een hele interessante markt voor ons. Deze deelstaat is te vergelijken met Nederland, deze beurs lijkt wel op de kleinere uitvoering van ESEF en bovendien wordt deze regio niet gedomineerd door de automobielbranche. En natuurlijk heb je op een beurs heel persoonlijk contact. Dit blijft o zo belangrijk. Disselhorst Metaal maakt plaatwerk voor de machinebouw, carrosseriebouw, interieurbouw en landbouw. Alle vakgebieden binnen de metaalbewerking zijn aanwezig binnen dit bedrijf. De activiteiten variëren van het maken of programmeren van een ontwerp tot het assembleren en monteren van halffabricaten. Het bedrijf groeit gestaag door. Met 74 medewerkers heeft het bedrijf een jaaromzet van ruim 8 miljoen euro. ‘We willen elk jaar met 5 tot 10 procent groeien en vooralsnog lukt dit. Ondanks dat we een stabiel klantenbestand hebben, is en blijft het noodzakelijk om nieuwe klanten te werven. En dat doen we dus zowel in Nederland als nu op de FMB in Duitsland.’
Ook voor Leonard Baas is het de eerste keer dat zijn bedrijf Baas Metaal (Almelo) zich presenteert op de FMB. ‘We willen ons meer richten op de Duitse markt en dan is een deelname aan een beurs als deze een mooie eerste stap. En we hebben wel enkele contacten gelegd, maar dat mogen er best wel war meer worden. Het is even afwachten wat het resultaat wordt. Maar goed je moet een keer beginnen.’ Baas Metaal maakt onder andere klantspecifieke producten voor machine- apparatenbouw, de agrarische sector en de voedingsmiddelenindustrie.
Bij het GMA-plein treffen we Henk Zengerink van Herikon uit Almelo. Dit bedrijf is al jaren actief op de Duitse markt. ‘We staan hier nu voor de vijfde keer en startten vijf jaar geleden helemaal blanco. In 2006 hadden we twee Duitse klanten, nu zitten we op 150. En de omzet die hier bij hoort, ligt rond de 150.000 euro.’ Recent scoorde Herikon een bijzondere opdracht voor Porsche. ‘Voor de spoilers voorzien we de magneetjes die hierin zitten van polyurethaan. Het gaat hierbij om een order van 80.000 stuks op jaarbasis. Elke Porsche heeft er tien nodig.’
i www.metaalunie.nl , www.braakhuis.com , www.disselhorstmetaal.nl , www.herikon.nl , www.baas-metaal.nl , www.fmb-messe.de
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…