Bedrijven in de logistiek hebben al fors geïnvesteerd in robotica en automatisering: de verkoop van professionele robots voor het transport van goederen of vracht steeg met 44 procent van 2021 op 2022. Maar is dat genoeg?
Volgens de IFR niet en dreigen ernstige tekorten aan arbeidskrachten de toekomstige groei van de logistieke sector wereldwijd te belemmeren. De oplossing voor deze uitdaging moet komen van een nieuwe generatie AI-ondersteunde robots.
Drie miljoen vacatures
Voor veel logistieke bedrijven is het nu tijd om verder te automatiseren. Het wereldwijde tekort aan vrachtwagenchauffeurs is een van de vele redenen: volgens de International Road Transport Union (IRU) zijn er momenteel wereldwijd meer dan 3 miljoen vacatures voor vrachtwagenchauffeurs te vervullen. Met de enorme demografische kloof tussen jonge en oude chauffeurs zal het tekort aan chauffeurs naar verwachting verdubbelen in 2028.
‘Een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, magazijnpersoneel of havenarbeiders legt kritieke druk op het supplychain-management wereldwijd’, zegt IFR-voorzitter Marina Bill. ‘Door automatiseringshardware te combineren met slimme software kunnen robotfabrikanten voorzien in de specifieke behoeften van de magazijn- en logistieke sector. AI-ondersteunde robots bieden enorme nieuwe mogelijkheden voor deze sector.’
Picken en inpakken
Het belangrijkste doel van het gebruik van AI in robotica is om beter om te gaan met variaties en onvoorspelbaarheid: logistieke dienstverleners hebben te maken met een massamarkt van grensoverschrijdende verzendingen, e-commerce of last-mile delivery. Deze omgeving heeft te maken met vaak veranderende producten, bestellingen en voorraden. Om machines in staat te stellen dergelijke flexibele workflows te ondersteunen, werkt AI-software op basis van ervaring in plaats van programmering. Deze met AI uitgeruste robots leren om op hoge snelheid verschillende objecten in een magazijn te picken en in te pakken, gebruiken vision om items autonoom door de fabriek te transporteren en bieden AI-gestuurde interfaces die een onderhoudstaak van negentig minuten omzetten in een aanpassing van twee seconden.
Regionale verschillen
Hoewel de algemene uitdaging van het tekort aan arbeidskrachten in de logistieke toeleveringsketen in Europa, Azië en de VS algemeen is, verschillen de specifieke redenen en de ernst ervan. Nieuwe arbeidstijdenvoorschriften van overheden dwingen bedrijven in Japan bijvoorbeeld om verder te automatiseren. In de Verenigde Staten heeft een speciaal tekort aan geschoolde logistieke professionals in e-commerce magazijnen technologische ondersteuning nodig en in Duitsland vereist het in dienst houden van oudere werknemers voor fysiek veeleisende functies betere werkomstandigheden voor deze collega’s.
LogiMAT
‘Robotica is geschikt voor verschillende taken binnen de logistieke sector. Terwijl servicerobots naast menselijk personeel werken om efficiëntere werkplekken te creëren, helpen industriële robots om vuile, saaie en gevaarlijke taken achter hekken te automatiseren. De gecombineerde kracht van een breed scala aan toepassingen in robotica en automatisering zal een cruciale rol spelen bij het aanpakken van tekorten aan arbeidskrachten en toekomstige groei in deze belangrijke sector mogelijk maken,’ besluit Marina Bill.