Categories: Actueel

Zinkschoperen en natlakken Friese bruggen

Voordat het vaarseizoen op 1 april in volledig hevigheid losbarst moeten de Boarnebrug en Zijlroedebrug zijn aangepakt. De monteurs van Machinefabriek Rusthoven in Groningen moesten eind januari de snerpende kou trotseren bij het verwijderen van het brugdek van de Boarnebrug in Nes.

 

‘De beweegbare delen van de Zijlroedebrug worden volledig gereviseerd waarbij de hoofdaandrijving wordt vervangen. De Boarnbebrug wordt voorzien van een geheel nieuw hydraulische aandrijving waarbij de hydraulische cilinder wordt gereviseerd’, legt projectleider Hendrik Snippe van Machinefabriek Rusthoven uit.  

 

Afsluitboomkasten

Onderdelen als de afsluitboomkasten van de Zijlroedebrug en de ballastkisten in de kelder van de Boarnebrug worden op locatie handmatig geconserveerd. Alle andere staaldelen zijn gedemonteerd en in de werkplaats en spuithallen onder geconditioneerde omstandigheden volledig gestraald en voorzien van nieuwe conservering. Rusthoven werkt daarbij samen met Straal- en Schildersbedrijf Bouman uit Hoogeveen, die enkele losse onderdelen voor haar rekening neemt.

‘Op de grote staaldelen van de bruggen wordt een thermisch gespoten zinklaag toegepast. Na het zinkschoperen wordt een volledig natlaksysteem toegepast. Ook de bestaande leuningen van de Boarnebrug worden op deze wijze geconserveerd.  

 

Natlakconservering

Bij de Zijlroedebrug worden alle leuningen vervangen. Die onderdelen worden thermisch verzinkt en voorzien van een natlakconservering. Op deze wijze kunnen de beide bruggen weer jarenlang van dienst zijn’, verzekert Snippe. Opdrachtgever voor de klus is gemeente Heerenveen. Door de beide bruggen geheel te renoveren, moeten ze geschikt zijn voor toekomstig gebruik. Aansluitend op de werkzaamheden bij Rusthoven worden ook de elektrotechnische installaties volledig vervangen.  

 

Veiligheid

Uitgangspunt is de veiligheid van de ‘machine’ voor de toekomst te garanderen. Met het groot onderhoud voldoen de kunstwerken aan de huidige richtlijnen.

Vaste noodbruggen

De werkzaamheden duren in totaal tien weken. Daarna worden de brugdekken ook nog van nieuw hout en een slijtlaag voorzien. Op dit moment liggen er niet-beweegbare noodbruggen in Nes zodat de bewoners weinig hinder ondervinden van de grote onderhoudsklus. 

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago