Op dit moment trekt vooral de toegenomen wereldhandel de Nederlandse economie uit het dal. Maar dit herstel acht Dirken niet bestendig: ‘De wereldhandelsgroei zwakt in 2011 naar verwachting af. Ook de kans dat consumenten hun euro’s meer laten rollen is niet groot, omdat velen worden geraakt door bezuinigingen. Deze beperkte binnenlandse dynamiek jaagt de ondernemingsinvesteringen in 2011 nog onvoldoende aan.’
Rabobank verwacht voor 2011 een lichte groei van de economie. ‘Maar voor het Nederlandse bedrijfsleven zijn er nog een aantal ‘minnen’ die een krachtig herstel in 2011 beperken’, verklaart Dirken. ‘De export zwakt in 2011 af door lagere groei van het wereldhandelsvolume.’
‘Tegelijk staan de consumentenbestedingen onder druk van bezuinigingen en dalende koopkracht. Daarbij veren de bedrijfsinvesteringen onvoldoende op, omdat de bezettingsgraad bij bedrijven dit nog niet rechtvaardigen.’ De economische groei blijft hierdoor – na een stijging van 1,75 procent in 2010 – steken op een plusje van 1,5 procent in 2011. Per sector zijn de vooruitzichten als volgt.
De Nederlandse industrie profiteert in 2010 van de aantrekkende wereldhandel. Dit komt onder andere door stimuleringsmaatregelen van overheden, positieve vraageffecten vanuit de voorraadcyclus en monetaire impulsen. Geleidelijk vallen deze impulsen weg en vlakt de wereldhandelsgroei af. In 2011 zal de productiegroei zich gematigder ontwikkelen, met grote verschillen binnen de sector.
In de bouw lijkt het tij nog niet te keren. De krimp blijft aanhouden, ondanks diverse overheidsmaatregelen. Bijna de gehele bouwkolom kampt met relatief lege orderportefeuilles. In de eerste helft 2011 wordt gerekend op een verdere krimp van de productie. Daarna zal deze productiedaling afvlakken en aan de voorkant van de bouwkolom mogelijk weer groeien. De grond-, water- en wegenbouw onttrekt zich aan een forse productiedaling door de overheid als grote opdrachtgever.
Ook in 2011 zal de omzet van de groothandel weer groeien met bijna 4 procent, net als in 2010. Oorzaak is de aantrekkende im- en export gestimuleerd door bovengemiddelde uit- en doorvoer naar Duitsland. Verschillen in afzetmarkten hebben ook gevolgen voor de groothandels in de keten: zo is de bouwgroothandel heel laatcyclisch, terwijl de machinegroothandel al weer profiteert van het (licht) aantrekken van de private investeringen en de groei in de eurozone en Azië.
Begin 2010 herstelde het transport, maar in de zomermaanden stagneerde de groei. Er is meer vraag naar laadruimte, maar de vrachtprijzen blijven ondermaats in het wegvervoer en binnenvaart. Het grensoverschrijdend goederenwegvervoer kan komend jaar verder groeien. In deelmarkten van de binnenvaart, zoals containers, kolen en ijzererts, is het ladingverlies van vorig jaar ingehaald. Het herstel is echter te mager, om de sterke groei van nieuwe scheepstonnage te compenseren.
Inl.: www.rabobank.nl/bedrijven.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…