Categories: Actueel

Zwols machinebouwbedrijf TME helpt The Ocean Cleanup

De Interceptor is al sinds 2015 in ontwikkeling. The Ocean Cleanup werkte hiervoor samen met het Zwolse werktuigbouwkundig machinebouwbedrijf TME. In de papieren uitgave van Vraag en Aanbod in week 45 is meer te lezen over hun onderdeel hierin.

The Ocean Cleanup wil met de Interceptor de duizend meest vervuilende rivieren, die verantwoordelijk zijn voor ongeveer tachtig procent van de plasticvervuiling in de oceaan, voor het einde van 2025 aanpakken. The Interceptor is een aanvulling op de oorspronkelijke missie van de organisatie om de wereldzeeën van plastic te ontdoen. 

‘Om de oceanen echt van plastic te ontdoen, moeten we zowel de erfenis opruimen als de kraan sluiten, zodat er niet nog meer plastic de oceanen kan bereiken. Door onze zeereinigingstechnologie te combineren met de Interceptor, bestaan de oplossingen nu om beide zijden van de vergelijking aan te pakken’, aldus Boyan Slat, oprichter en CEO van The Ocean Cleanup.


De Interceptor aan het werk in Maleisië. (Foto: TME)

Meer dan 50.000 kg per dag

De Interceptor is de eerste schaalbare oplossing voor het onderscheppen van plastic vervuiling van rivieren en kan wereldwijd worden ingezet. Het kan 50.000 kg van afval per dag halen, oplopend tot 100.000 kg per dag in optimale omstandigheden.

Tot op heden zijn er vier Interceptors gebouwd; twee systemen zijn al operationeel in Jakarta (Indonesië) en Klang (Maleisië). Een derde systeem zal in Vietnam worden geïnstalleerd in Can Tho in de Mekong Delta (Vietnam), terwijl het vierde systeem bestemd is om te worden ingezet in Santo Domingo (Dominicaanse Republiek). Naast deze locaties wil Thailand een Interceptor in zetten bij Bangkok, en verdere overeenkomsten naderen hun voltooiing, waaronder een in LA Country (VS), om de schaalvergroting een nieuwe impuls te geven.

24/7

De Interceptor is milieuvriendelijk en werkt voor honderd procent op zonne-energie, lithium-ionbatterijen aan boord maken het mogelijk om dag en nacht zonder geluidsoverlast of uitlaatgassen te werken. Het systeem is verankerd aan de rivierbedding om de natuurlijke stroming van de rivier te gebruiken om het plastic op te vangen en is ontworpen voor een 24/7 autonome werking. De drijvende barrière die wordt gebruikt om het afval in het systeem te geleiden beslaat slechts een deel van de rivier; het zal niet interfereren met andere schepen en zal niet schadelijk zijn voor de veiligheid van andere schepen, noch de verplaatsing van wilde dieren belemmeren – essentiële vereisten bij het werken in grote rivieren. Een op het internet aangesloten boordcomputer bewaakt de prestaties van het systeem, het energieverbruik en de staat van de onderdelen.

In onderstaande video wordt de werking van de Interceptor uitgelegd. Op de website van TME zijn nog meer foto’s en video’s te vinden.

De redactie

Recent Posts

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

8 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

10 uur ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

11 uur ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

12 uur ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

12 uur ago

Zesde FD Gazelle Award voor ConstruSteel

Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…

12 uur ago